21. Vysoký krevní tlak bývá způsoben častěji konzumací cukru než solí

22.09.2018 22:15

Jessica Dolores

I vědci se občas mohou mýlit. Už déle než jedno století ukazují prstem na sůl jako na jednu z hlavních příčin vysokého tlaku krve neboli hypertenze, která vede k poškození ledvin, mozkové mrtvici nebo k srdečnímu infarktu. Někteří dokonce označují sůl jako „nejsmrtelnější ingredience ve vaší spíži“. A mnoho lékařů stále trvá na tom, že je potřeba konzumaci soli co nejvíce omezit, aby se tak mohl snížit počet případů hypertenzí a zachránit velký počet životů.

Avšak ukazuje se, že sůl není skutečným viníkem. Skutečnost bývá naopak taková, že omezení soli v jídelníčku může zvýšit riziko vzniku fatálního srdečního onemocnění - především tehdy, když sůl pochází ze zdravého zdroje.

Vědci z institutu Saint Luke v Kansas City a medicínského centra Montefiore v New Yorku věří, že vyhýbat se sodíku je diskutabilní, neboť souvislost mezi solí a srdečními chorobami je pochybná. Opírají se přitom o závěry meta-analýzy, kterou provedlo neziskové sdružení Cochrane Collaboration. Tato doložila, že snížení konzumace soli nemůže snížit riziko úmrtí nebo vzniku kardiovaskulární choroby.

Skutečným viníkem vzniku hypertenze je totiž cukr - především v podobě fruktózy neboli rafinovaného cukru. A takto vypadá závěr přesvědčivého výzkumu, publikovaného v magazínu the BMJ journal OpenHeart: vědci zjistili, že pokud 25% denního příjmu kalorií pochází z cukru, ztrojnásobuje se riziko úmrtí na kardiovaskulární chorobu. Pokud se ale toto množství sníží pod 10%, riziko se prakticky nezvýší.

Ve zmíněné studii také její autoři upozorňují, že většina konzumované soli pochází z průmyslově zpracovaných potravin, které současně bývají i největším zdrojem přídavného cukru. Vědci se přitom opírají o populační studie a klinické testy, které odhalily, že cukr má nepříznivý vliv na krevní tlak. Hlavním viníkem je především fruktóza, u níž mnoho studií dokázalo, že poškozuje kardiovaskulární systém. Zjistilo se, že fruktóza zvyšuje krevní tlak velmi významně. Při zkonzumování více než 74 gramů fruktózy denně vzniká 77% riziko zvýšení tlaku nad hodnoty 160/100 mm Hg.

Přírodní cukr v ovoci nebo zelenině ale nezpůsobuje žádné škody. To znamená, že klidně můžete do své stravy pro vylepšení její chuti přidávat přiměřené množství přírodních sladidel, jako jsou med nebo javorový sirup a přitom se nebudete vystavovat žádnému riziku rozvoje kardiovaskulární choroby.

Konzumace cukrů ale dnes bohužel narůstá přímo skokově.

Před asi 30 lety průměrný jedinec zkonzumoval za rok jen několik kilogramů cukru. Když ale ho hry vstoupily průmyslově zpracované potraviny a fruktózový sirup v limonádách, zvýšila se jeho průměrná spotřeba na ohromujících 36 a více kg ročně. To představuje více než 24 čajových lžiček cukru denně či kolem 83 gramů fruktózy. Dnes je situace v USA taková, že cca 13% Američanů konzumuje nejméně 25% z celkového množství kalorií v podobě přidaného cukru.

Zde jsou zdravější a bezpečnější alternativy místo rafinovaného cukru:

  • Kokosový cukr – Obsahuje mnoho antioxidantů a nutrientů. Kokos samotný je označován za zázračnou potravinu. Kokosový cukr se dobře hodí do čaje nebo kávy.

  • Datlový cukr – Pochází ze sušených mletých datlí. Nerozpouští se, takže je ideální na pečení.

  • Javorový sirup – Obsahuje mangan a zinek, které zvyšují produkci energie a posilují imunitní systém. Pokuste se nahrazovat rafinovaný cukr javorovým sirupem a prospěje to vašemu zdraví.

  • Surový med – Jeho přírodní složky hubí bakterie a posilují imunitu. Přírodní med obsahuje hodně antioxidantů. Stabilizuje krevní tlak a pomáhá regulovat hladiny cukru v krvi. Zkuste si jej přidávat do čaje, když si potřebujete vyléčit bolavý krk nebo si jím pokapejte svou ovesnou kaši jako zdravou snídani.

Není možné úplně vyloučit cukr z vaší stravy - ta by vám pak chutnala jen mdle. Máte ale k dispozici bezpečnější alternativy, které vám poskytnou stejnou radost z jídla, aniž by ohrožovaly vaše zdraví.


 

Použité zdroje:
https://www.naturalnews.com/034959_sodas_sugar_heart_disease.html
https://www.greenmedinfo.com/blog/sugar-not-salt-bigger-threat-blood-pressure
https://spoonuniversity.com/lifestyle/7-healthier-alternatives-to-processed-sugar
https://www.bloodpressureuk.org/microsites/salt/Home/Whysaltisbad/Saltseffects



 

(Přeloženo z www.naturalnews.com/2018-05-08-high-blood-pressure-is-caused-more-by-sugar-consumption-rather-than-salt-intake.html)