20. Zdravotní účinky třtinové melasy

30.11.2013 21:13

Michael Ravensthorpe

Melasa je hustý sirup, který vzniká při výrobě cukru. Setkáváme se tu se zajímavým paradoxem: zatímco na regály obchodů se dostává toxický a nezdravý rafinovaný cukr, na druhé straně vysoce výživná melasa, obsahující spoustu minerálů a nutrientů, bývá prodávána hlavně jako krmení pro hospodářská zvířata.

Informace o výživných kvalitách melasy naštěstí v poslední době začínají přicházet ve známost. V různé podobě ji už můžeme kupovat jako přísadu do pečiva, náhražku cukru nebo minerální doplněk stravy. Tyto vlastnosti platí především u třtinové melasy, kterou řadíme na nejvyšší stupínek. Následuje výčet jejích nejdůležitějších zdravotních přínosů a rad, jak užívat tento léčebný doplněk.

 

Čím nám dokáže být třtinová melasa užitečná

Prospívá vlasům - jedna dávka (dvě lžíce) melasy obsahují asi 14% doporučené denní dávky (DDD) mědi, která je důležitým stopovým minerálem, potřebným k regeneraci pokožky a pro zdravé vlasy. Její dlouhodobé užívání zlepšuje kvalitu vlasů, obnovuje jejich růst hlavně u mužů a dokonce jim i navrací původní balvu! O dalších přínosech se dozvíte více na adrese
http://www.healthdiaries.com/eatthis/5-benefits-of-blackstrap-molasses-for-the-hair.html

Bezpečné sladidlo pro diabetiky - na rozdíl od rafinovaného cukru vyvolává melasa jen mírné zvýšení glykemických hodnot. To z ní činí výbornou náhražku v případě diabetiků i těch, kteří se chtějí vyhnout náhlým změnám hladiny cukru v krvi. A co víc, jedna dávka melasy neobsahuje žádný tuk a má pouze 32 kalorií, takže se velmi hodí k redukční dietě.

Přírodní laxativum - třtinová melasa je přírodním prostředkem pro změkčení stolice, zlepšuje pravidelnost a kvalitu pohybu střev.

Bohatá na železo - dvě lžíce melasy obsahují asi 13% DDD železa, které naše tělo potřebuje k dobrému přenášení kyslíku krví. Především jedinci trpící anemií (hlavně těhotné ženy) budou mít velký prospěch z každodenního užívání melasy.

Vysoký obsah vápníku a hořčíku - obdobně jako další přírodní potraviny, také třtinová melasa obsahuje minerály v optimálním složení, které nám příroda připravila pro dokonalé vstřebání. Dvě lžíce melasy tedy obsahují cca 12% naší DDD vápníku a cca 7% hořčíku. Tento jejich poměr je považován za ideální, protože naše tělo potřebuje ke vstřebávání vápníku také hořčík. Oba tyto minerály podporují růst kostí a slouží také k prevenci proti osteoporóze nebo dalším nemocem kostí.

Další minerály - dvě lžíce třtinové melasy nám poskytují 18% DDD manganu (důležitého pro získávání energie z proteinů a sacharidů), 9,7% draslíku (který má důležitou roli pro funkci nervů a svalovou kontrakci), 5% vitamínu B6 (důležitého pro činnost mozku a regeneraci kůže) nebo 3,4% selenu (důležitého antioxidantu).

 

Užívání melasy jako léčebného doplňku stravy.

Nejlepším způsobem, jak užívat melasu, je rozmíchat 1-2 lžíce v hrnku s vařící vodou a po přiměřeném ochlazení vypít brčkem (tento způsob umožní pití bez kontaktu se zuby). To by mělo být prováděno každodenně - nejlépe jako první nápoj po ránu, kdy je nejvíc potřeba získat energii.

Je důležité pamatovat i na to, abyste kupovali melasu, která je organická a nesířená. V USA jsou dva uznávaní výrobci, kteří ji prodávají jako přírodní nesířený produkt: Grandma's Molasses a Brer Rabbit Molasses, ale v obchodech zdravé výživy je možné najít i jiné dobré značky.


Použité zdroje:
http://www.whfoods.com/genpage.php?dbid=118&tname=foodspice
http://beforeitsnews.com/r2/?url=http://naturalsociety.com/unsulphered-blackstrap-molasses-benefits-health/
http://www.naturalnews.com/026296_molasses_health_sugar.html
http://science.naturalnews.com/



 

(http://www.naturalnews.com/043009_blackstrap_molasses_nutritional_supplement_health_benefits.html)