18. Pravidelná konzumace vlašských ořechů snižuje riziko úmrtí na srdce nebo rakovinu až o 50%

31.08.2013 21:45

John Phillip
 

Ve Spojených státech každoročně umírají asi 3/4 mužů, žen i dětí na srdeční choroby nebo rakovinu. Tisíce vědeckých studií přitom dokládají, že většině chronických nemocí lze zabránit s pomocí jednoduchých změn v životním stylu, týkajících se stravování, kouření, tělesné aktivity nebo vystavování se toxickým látkám v domácnostech a okolním prostředí, přičemž rozhodující je období našeho dětství a rané dospělosti. Konkrétní potraviny a nutrienty, jako jsou např. resveratrol, kurkumin, zelený čaj a listová zelenina, nám už dávno prokázaly své ochranné vlastnosti, jež nám pomáhají k prevenci i k léčbě kardiovaskulárních nemocí a rakoviny. Tyto by měly tvořit součást našeho každodenního jídelníčku.

Jedna ze studií na toto téma, provedená ve Španělsku a publikovaná v magazínu The BMC Medicine, došla v velmi zajímavému závěru: lidé, kteří pravidelně konzumují ořechy alespoň 3x týdně, vykazují mnohem nižší riziko úmrtí na rakovinu nebo srdeční choroby ve srovnání s ostatní populací. Vědci původně chtěli vyhodnotit účinky tzv. středomořské diety na prevenci kardiovaskulárních chorob. Sledovaným osobám byla předepsána středomořská strava a navíc i ořechy a olivový olej (extra panenský), zatímco kontrolní skupina se stravovala podle standardní nízkotučné diety.


Ořechy - především vlašské napomáhají k snížení tlaku krve a působí proti chronickým nemocem

Vědci analyzovali výsledky od více než 7 000 lidí ve věku 55-90 let a rozdělili je do dvou skupin, z nichž první dodržovala středomořský způsob stravování plus vlašské ořechy a druhá se stravovala podle nízkotučné diety. Výsledkem pak bylo zjištění, že lidé, kteří snědli 3x za týden alespoň 28 g (tj. 1 unci) ořechů, vykazují o 55% nižší riziko úmrtí na kardiovaskulární onemocnění a o 40% nižší riziko úmrtí na rakovinu.

Dr. Jordi Salas-Salvad - hlavní autor studie komentoval závěry takto: „Není zatím úplně jasné, jakým způsobem přispívají ořechy k prevenci předčasných úmrtí, také ani s jistotou nevíme, proč by měly být vlašské ořechy lepší než jakékoliv jiné. Mají ale výrazně vyšší obsah kyseliny alfa-linoleové, vlákniny, minerálů (vápníku, hořčíku a draslíku) a to může být důvodem jejich zdravotních účinků.“ I jiné novější studie už prokázaly, že vlašské ořechy by měly být součástí zdravého jídelníčku, protože jsou jedním z nejlepších zdrojů antioxidantů, neboť jich mají dvojnásobně víc, než ostatní ořechy.

Vědci také připomínají, že lidé konzumující tyto ořechy mívají nižší BMI index a štíhlejší pas. Také se ukazuje, že bývají fyzicky aktivnější a je mezi nimi více nekuřáků. Autoři studie v závěru ještě dodávají, že „bude potřeba se ještě zabývat otázkami kolem specifických složek a druhů ořechů, které je vhodné konzumovat. Mezitím by ale bylo vhodné se zaměřit na otázky, jak co nejefektivněji zvýšit spotřebu ořechů v populaci a zařadit je trvale do každodenního jídelníčku.“ Výživoví experti doporučují nahradit část ovoce a zeleniny jednou dávkou ořechů (cca 28 g), aby bylo dosaženo významného snížení rizika úmrtí na srdeční choroby nebo rakovinu.


Použité zdroje:
http://www.biomedcentral.com/imedia/1183055818101545_article.pdf?random=701904
http://www.medicalnewstoday.com/articles/263331.php
http://www.sciencedaily.com/releases/2013/07/130715202458.htm



(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/041249_walnuts_heart_disease_reduced_risk.html)