3. Kvalitu svého spánku můžete zlepšit tím, že se budete budit přirozeně

19.04.2013 21:24

Sherry L. Ackerman, Ph.D.
 

Člověk jak se zdá není stavěn na to, aby se probouzel nenadále, ve tmě, hlukem, náhlým zvoněním, pípáním nebo zvuky podobnými siréně. Naši předkové se totiž každodenně probouzeli přirozeně a jemně současně s vycházejícím sluncem.

Rozeznáváme rozdílné stupně spánku, včetně hlubokého spánku a tzv. REM fáze, které tělo využívá pro svou regeneraci a omlazování. Lidské tělo je stavěno na to, aby se probouzelo v průběhu lehkého spánku – a to jak před tím, než přijde hlubší spánek (např. po krátkém zdřímnutí) nebo až po fází hlubokého nebo REM spánku, kdy už proběhla regenerace a nastala opět lehká fáze.
Probuzení během hlubokého spánku bývá příčinou malátnosti, unavenosti a pouze částečného zotavení z napětí nebo stresu z předchozího dne. V průběhu dne to pak sebou zpravidla přináší mlhavost v mysli či bolavé a unavené svaly.

Spánek tedy není pouze jednoduchý proces, který se v nás v noci odehrává. Rozlišuje se 5 hlavních fází spánku a v průběhu noci probíhají cykly obsahující tyto fáze. Každý tento cyklus trvá přibližně 90 minut. Fáze 1 a 2 bývají označovány jako lehký spánek, fáze 3 a 4 jako hluboký. Pátá fáze byla pojmenována jako REM (rychlé oční pohyby - rapid eye movement) a v jejím průběhu se probíhají i naše sny. Pokud se vzbudíte během lehkého spánku, vstáváte pak odpočatí a cítíte se dobře. Jestliže jste ale probuzeni v průběhu hlubokého spánku, cítíte se malátní a máte chuť ve spánku ještě pokračovat (na budíku možná máte pro tento účel tlačítko „snooze“)

Běžné budíky umožňují nastavení přesného času buzení, ale když se tak stane, můžete zrovna být v jakékoliv fázi spánku. Příroda ale nikdy neurčovala, že bychom se měli probouzet v průběhu hlubokého spánku!

V japonském Národním institutu zdraví pracujících byla prováděna studie s dobrovolníky, kteří byli náhle buzeni z hlubokého spánku – projevilo se to u nich zvyšováním krevního tlaku i tepové frekvence.

Budíky nás vystavují všeobecně zvýšené stresové zátěži. Jejich náhlý zvuk spouští v těle stresovou odezvu „bojuj nebo utíkej“, zvedající hladinu adrenalinu. I když je takové buzení na jednu stranu užitečné z důvodu našeho včasného příchodu do zaměstnání, na druhé straně v nás přetrvává celé dny, týdny až měsíce stav aktivace a tento nakonec může vést až k chronickému stresu.

Vědci zjistili, že pokud jsou lidé probouzeni v průběhu hlubokého spánku, mívá to následky na jejich krátkodobou paměť, kognitivní schopnosti a dokonce i na dovednost v počítání. Tyto závěry byly letos publikovány v magazínu the Journal of the American Medical Association.

Přirozené probouzení je pro tělo mnohem šetrnější. Učte se raději probouzet ve stanovenou dobu za pomoci vnitřních hodin vašeho těla. Navykněte si na pravidelnost v uléhání do postele a cvičte se ve vstávání v určitý čas bez budíku.

Optimální je chodit každý večer spát ve stejnou hodinu a dovolit si spánek tak dlouhý, dokud se přirozeně neprobudíte. Žádný budík! Pokud se vám podaří dodržovat stále stejný čas pro usínání a probouzet se přirozeně, možná tak naleznete svou cestu, jak se zbavit únavy a dojdete až k takovému spánkovému rozvrhu, který pro vás bude ideální...


(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/035271_sleep_quality_waking_up_ambient_light.html)