1. Vyhýbejte se špatným spánkovým návykům, které mohou vést k srdečních chorobám nebo k diabetu

19.04.2013 21:04

Anthony Gucciardi

Pro zdravé tělo je životně důležité zajistit si dostatek spánku. Když vezmeme v úvahu kolik stresu bývá každý den nakládáno na tělo, není pak žádným divem, že spánek už bývá pouze jediným způsobem, jak se tělo dává zase dohromady. Co ale bývá o spánku jen málo známé, je jeho přiměřená doba v hodinách, kterou by si měl každý dopřát. Spánek trvající sedm hodin bývá označován jako „magická doba“, která je schopna ochránit před srdečními chorobami a před spoustou dalších zdravotních problémů.

24-hodinový tělesný cyklus (circadian rhythm) je cyklus biochemických procesů u živočichů i u člověka. Pokud je narušen, může to vést až k takovým problémům jako je diabetes. Pokud člověk zůstává vzhůru ještě ve 2 hodiny ráno, rytmus je ohrožen a způsobuje to mj. zhoršení kvality spánku. Také umělé světlo působí na spánkový rytmus nepříznivě. Sluneční světlo nastartovává tento tělesný rytmus, ale tělo neumí spolehlivě rozlišovat mezi umělými a přirozenými zdroji světla. To pak znamená, že umělé světlo uprostřed noci dokáže rozhodit tělesný rytmus a navíc přerušit produkci důležitého hormonu melatoninu.

Melatonin pomáhá tělu odolávat rakovině a řídí jeho činnosti i v mnoha dalších ohledech. Umělé osvětlení se bohužel stalo běžnou součástí života, pro naše pohodlí se zdá být nepostradatelné a bylo by směšné navrhovat, abychom se mu vyhýbali. Avšak je pravidlo, které umožní zachovat správný 24-hodinový cyklus: chodit spát před půlnocí.

Jedna ze studií, kterou organizoval The Sleep Council zjistila, že pouze 30% teenagerů mezi 12 16 roky spí 4 až 7 hodin každou noc. Tato studie sledovala 1 000 dospívajících, 25% z nich mělo ve zvyku poslouchat hudbu před odchodem do postele nebo sledovat televizi. Přitom se ale takové návyky spolupodílí na nedostatku spánku a také na jeho kvalitě. To jasně naznačuje, že milióny mladých lidí po celém světě si nedopřávají dostatečnou dobu spánku.

Kolik spánku je ale dostačující? Většina odborníků z této oblasti považují za „zlaté číslo“ 8 hodin každou noc, ale novější výzkumy naznačují, že dostačující doba bývá 7 hodin.

Vědecká studie také došla k závěrům, že méně než 5 hodin spánku za noc zdvojnásobuje riziko kardiovaskulárních nemocí. V kontrastu s tím ale i spánek delší než 7 hodin může zvyšovat rizika stejných potíží. U lidí, kteří spí 9 a více hodin bylo zjišťováno až 1,5 násobné zvýšení rizika nemocí srdce ve srovnání s těmi, kteří dodržují 7-hodinovou dobu spánku.

Tato studie nabízí zásadní informace nejen o tom, jak dlouho spát, ale také o škodlivých účincích příliš krátkého nebo dlouhého spánku. Nejdůležitější je vyhýbat se elektronickým přístrojům před odchodem na lůžko, chodit spát před půlnocí a dopřávat si každou noc kolem 7 hodin spánku.


 


Zdroje:
http://shatterlimits.com/is-seven-hours-the-magic-number-for-sleep/
http://www.livescience.com/health/lost-sleep-catch-up-100113.html?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed:+livescience/healthscitech+(LiveScience.com+Health+SciTech
http://www.sleepcouncil.org.uk/
http://www.cbsnews.com/8301-504763_162-20012475-10391704.html

 

 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/029926_sleep_disoders_diabetes.html)