28. Krátké procházky mohou zabránit zdravotnímu poškození, vyvolávanému dlouhým sezením

12.12.2015 20:32

L.J. Devon

Sedavý způsob života začíná být stále více rozšířeným, než kdykoliv v minulosti. Je velmi snadné podléhat lenivosti, když se vše kolem nás stalo tak pohodlným. Zkaženost této moderní společnosti je úmyslná. Více a více lidí se stává plačícími oběťmi, ale všichni si za to mohou sami.

I něco tak prostého jako je chůze se pro mnoho lidí stalo nepříjemným. Na veřejném prostranství lidé pajdají a táhnou nohy bez zjevných poranění. Došlo u nich ke ztrátě energie a neumí zachovávat správné držení těla, zapojovat potřebné svaly a udržovat plynulost svého pohybu. Společnost klesla do tak pohodlného stavu, že lidé neumí ocenit svou schopnost pohybu, chůze nebo běhu. Pro mnohé se stal pohyb bolestivý. Nechávají se všude převážet a často špatně chodí - navzdory svému potenciálu chodí méně, než by měli. Hlavy nosí svěšené, takže spolu nemluví ani se nezdraví.

A odkdy že se stali normální dospělí předmětem posměchu pro ty, kteří se již narodili jako nepohybliví? Bylo to poté, co společnost začala oceňovat oběti vlastního myšlení, podporovat ty, kteří si sami způsobili svou nepohyblivost, kteří podléhají svým pocitům beznaděje a baží po projevu sympatií?

Napětí tepen lze zázračně obnovit už po deseti minutách chůze

Podle nové studie bychom všichni měli během dne více chodit, abychom si zajistili potřebné napětí v tepnách. V naší pohodlné společnosti se i ti nejzdravější proviňují tím, že svůj oběhový systém zanedbávají. A pro ty, kteří pracují každodenně u počítače, je tato studie ještě důležitější. Pochází z lékařské univerzity v Missouri a odhalila šokující souvislosti mezi dlouhým sezením a zhoršujícím se vaskulárním systémem. Pokud člověk nepřetržitě sedí šest hodin, jeho vaskulární elasticita se dramaticky snižuje. Pokud ale dochází k přerušování takto dlouhých intervalů sezení 10-minutovými pochůzkami, vaskulární stav se obnoví a udrží se na zdravých hodnotách.

„Je snadné pro všechny z nás propadnout své práci a ztratit pojem o čase a tím se vystavovat prodlužovaným intervalům bez tělesné aktivity,“ říká jeden z autorů studie - Jaume Padilla, Ph.D. „Naše studie však doložila, jak významně může být omezen průtok krve do našich nohou, pokud většinu své 8-hodinové pracovní doby prosedíme. A přitom už pouhých 10 minut chůze mezi sezením tyto škodlivé důsledky odstraňuje.“

V této studii byly detailně sledovány vaskulární funkce u 11 mladých mužů. Zjistilo se, že průtok krve v arteriích ve spodních částech nohou se nesmírně zpomaluje, pokud nepřetržité sezení trvá déle než 6 hodin. Pro artérie se stává obtížné dilatovat a reagovat na stimuly. Pokud sledovaní lidé zařadili přestávku, ve které 10 minut chodili, jejich krevní průtok se okamžitě zlepšil.

„Pokud se zpomalí krevní tok, tření mezi krví a arteriální stěnou (označované jako smykové zatížení - shear stress) je rovněž redukováno,“ vysvětluje J. Padilla. „Střední hodnoty tohoto smykového zatížení jsou optimální pro zdravé artérie, zatímco nízké hodnoty se ukazují škodlivými a snižují schopnosti jejich dilatace, která je zároveň měřítkem jejich zdraví. Čím lépe dokáže arterie dilatovat a reagovat na stimulaci, tím je zdravější.“

„Když to shrneme, naše studie doložila, že nepříliš dlouhé sezení sezení může vést k lepšímu metabolickému i kardiovaskulárnímu zdraví. Abychom však mohli přesněji určit, jak opakované dlouhé sezení, kdy dochází k omezování vaskulárních funkcí, vede ke zdravotním komplikacím, bude ještě potřeba dalšího výzkumu.“

Opatření ale někdy může být i tak prosté, že stačí vstát a projít se a přitom si uvědomovat, jakého požehnání se nám dostává, když se můžeme pohybovat a vzájemně na sebe působit. Také bychom si měli často připomínat, že dary, které jsme dostali, nám nemusí vydržet. Můžeme o ně postupně přijít nebo je sami vyhodit...


Zdroj:
http://medicine.missouri.edu/news/0294.php


(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/051555_exercise_health_walking.html)