4. Pití vody během jídla může narušit trávení

19.04.2013 21:16

Elizabeth Walling

Mnozí s nás už jsme to slyšeli snad stokrát: vypij denně osm sklenic vody, abys zůstal zdravý a hydratovaný. Avšak i když hydratace bývá pro naše zdraví opravdu důležitá, pokud do sebe nalijete veškerou vodu současně s jídlem, může to mít ve skutečnosti negativní dopady na vaše trávení.

Je pravdou, že celý trávicí systém pracuje mnohem efektivněji, pokud je dobře hydratován, ale to neznamená, že by měl být zaplavován studenou vodou právě tehdy, když zpracovává vaše poslední snězené jídlo. Příliš mnoho vody vypité v průběhu jídla může narušit přirozené úrovně kyselin a žluče, které žaludek potřebuje ke správnému trávení. Obzvláště se to týká nadměrného pití studené vody v průběhu konzumace jídla – dochází ke zpomalování trávení a může to u citlivějších jedinců způsobovat až vznik křečí.

Rady jak pít vodu při jídle.

Zásadním pravidlem je vyhnout se pití vody nejméně 15 minut před jídlem a jednu hodinu po něm. Lidé ovšem podle této rady často zachází až do extrémů. Vyhýbat se všem tekutinám v době jídla je nutné jen vzácně. Abyste dosáhli zlepšeného trávení, zkuste raději dodržovat následující jednoduché tipy pro pití během jídla:

1. Pamatujte na malé doušky. Není nutné, abyste se úplně zřekli vody během jídla. Místo toho prostě pijte jen malé doušky. Je to dobré jednak pro vyčištění úst a také pro optimální hydrataci, aniž byste zaplavovali váš trávicí systém velkým množstvím vody právě ve chvíli, kdy je nejvíc zatěžován. K usnadnění trávení se doporučuje do vody přidávat citronovou šťávu nebo trošku jablečného octu.

2. Dávejte přednost teplé vodě před studenou. Voda s ledem se může v průběhu jídla stát obzvláště problematickou – obzvláště pro ty, kdo trpí potížemi s trávením. Pokud si potřebujete něco upíjet v průběhu jídla, teplé tekutiny jsou pro trávení mnohem vhodnější. Teplý čaj nebo domácí vývar jsou nejlepšími prostředky a mohou dobrému trávení dokonce i napomáhat.

3. Hydratace je potřebná ještě před jídlem. Jestliže pravidelně pociťujete žízeň v průběhu jídla nebo po jeho skončení, mohlo by pomoci vytvořit si návyk vypít jednu až dvě sklenice vody 15-30 minut před jídlem. To by mělo zabránit pocitům žízně, když už je žaludek zaměstnán trávením vašeho jídla.

4. Pečujte o svou hydrataci i po zbytek dne. Sklony k pití během hlavního jídla může být návyk, kterého je obtížné se zbavit. Je to však snadněji zvládnutelné, pokud se udržujete hydratovaní po zbývající dobu. Začínejte svůj den vypitím jedné až dvou sklenic čisté vody a pak si vytvořte návyk pít mezi jídly. Brzy pak budete dobře hydratovaní a nebudete mít potřebu vypít velké množství tekutin v průběhu jídla.

5. Buďte umírnění. Není žádný důvod, proč se stát dogmatiky v otázce pití v průběhu jídla. Jsou lidé, kteří zjistí, že je pro ně velký rozdíl, když se vyhnou pití většího množství tekutin během hlavního jídla, ale jsou i takoví, kteří to pocítí jen nepatrně. Mnoho lidí si uvědomí, že už jen vynechání ledové vody nebo omezení jejího množství během jídel je dostatečným opatřením, aby se vyhnuli svým trávicím potížím. Jak velký dopad to mívá na trávení, bývá velmi individuální záležitost – pokud ale míváte problémy s plynatostí, otékáním nebo s bolestivostí, pak to rozhodně stojí za úvahu.



 

Další informace:
http://articles.boston.com/2010-10-18/lifestyle/29330538_1_drinking-water-digestion-stomach
http://bodyecology.com/articles/food_combining_optimal_health_and_weight.php
http://www.naturalnews.com/029668_digestion_tips.html



 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/033731_digestion_drinking_water.html)