18. Zelí významně snižuje riziko rakoviny a obsahuje i protizánětlivé složky

14.06.2015 21:16

Raw Michelle

O zelí je už dlouho známo, že patří mezi zdravé nízkokalorické potraviny - mnozí si možná vybaví dříve známou dietu, založenou na zelných polévkách, která přinášela ověřitelné výsledky. Tato chutná zelenina má nejen málo kalorií, ale vyznačuje se ještě mnoha dalšími a významnějšími účinky. Dnes již můžete nalézt celé stovky studií, dokládajících účinnost zelí při prevenci i léčbě rakoviny.

Kromě toho ale zelí přináší mnoho dalších zdravotních účinků, neboť v něm naleznete spousty výživných složek, antioxidantů i protizánětlivých látek.

Zelí: jedna z nejlepších potravin proti rakovině

Jonny Bowden, Ph.D., C.N.S., autor knížky o 150 nejzdravějších potravinách na Zemi (The 150 Healthiest Foods on Earth) uvádí o zelí toto: „konzumace zelí, která je častější než jednou týdně, dokáže snížit riziko vzniku rakoviny tlustého střeva až o 66%. Kromě toho ale zelí rovněž stimuluje imunitní systém, ničí škodlivé bakterie a viry a napomáhá k pročištění krve.“

Podle výzkumné zprávy z The Oregon State University nám epidemiologické studie poskytují další a další důkazy o tom, že strava obsahující hodně zeleniny z čeledi brukvovitých (Cruciferae) souvisí se snižováním rizika rakoviny. Nejvýznamnější je právě zelí, díky svému vysokému obsahu antioxidantů a glukosinolátů.

Zelí: zelenina s významnými protizánětlivými účinky

Všechny typy zelí obsahují vysoká množství polyfenolů, známých svými protizánětlivými účinky. Červené zelí však navíc ještě obsahuje i další účinné složky - tzv. antokyany.

V roce 2014 byly v časopise The Asian Pacific Journal of Cancer Prevention publikovány výsledky studie, zkoumající antioxidační a protizánětlivé vlastnosti chemických složek ze zelí. Tyto závěry byly velmi slibné: „naše práce dokládá, že zkoumané druhy zelí jsou zdrojem účinných antioxidačních a protizánětlivých látek, sloužících k prevenci nebezpečných chronických onemocnění, jako jsou rakovina nebo choroby srdečních tepen.“

Je zcela jisté, že zelí - ať už bílé nebo červené - vyhazuje ohromné zdravotní účinky, které nemohou být přehlíženy. Proto jej přidávejte do svého jídelníčku tak často, jak to jen bude možné a uvědomte si, že je to jedna z nejzdravějších potravin na této planetě! Existuje nespočet způsobů, jak si připravovat a pochutnávat na zelí, ale i ten nejjednodušší způsob přípravy v podobě lehkého spaření vám nabízí velmi chutnou přílohu. Pokud vás zajímají další možnosti, můžeme vám doporučit jedny z nejlepších a nejzdravějších receptů na webu
www.health.com, kde naleznete 23 vynikajících způsobů jeho přípravy.


Použité zdroje:
http://www.whfoods.com/genpage.php?tname=foodspice&dbid=19
http://www.nutrition-and-you.com/cabbage.html
http://www.everydayhealth.com/photogallery/superfoods.aspx#05
http://www.naturalnews.com/032377_cabbage_anti-cancer_food.html
http://lpi.oregonstate.edu/mic/dietary-factors/phytochemicals/indole-3-carbinol
http://www.drweil.com/drw/u/RCP00214/braised-red-cabbage.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/24377584


 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/049913_cabbage_benefits_cancer_prevention_natural_healing.html)