14. Šest kroků, které pomohou zvládat emoční poruchy stravování

31.08.2013 21:37

PF Louis
 

Pokud občas potřebujete své „jídlo na zklidnění“, pak zřejmě máte na jídle emoční závislost. Patří do toho třeba i zmrzlina snědená jen proto, aby se utišil emoční neklid nebo neustálá chuť na sladké, kterou zmírňujete svou nervozitu.

Nejde sice o nic vážného, ale chronická podoba těchto sklonů sebou může přinášet obezitu, diabetes, nemoci jater, srdce a jiné zdravotní potíže.

Je mnoho projevů špatného přístupu k jídlu a některé z nich bývají natolik závažné, že se označují za poruchy v přijímání stravy. Třeba nestřídmé nacpávání nevýživnou stravou s následným vyvoláváním zvracení je označováno jako bulimie. Nepřetržitě narušované stravování by také bylo možné označovat za „mírnou bulimii“.

Mnoho jedinců s bulimií - převážně žen, jsou anorektici. Bulimie je rychlou cestou k nezdravému a krátkému životu, dokonce i v jejích mírnějších formách. A zatímco jedinec s příležitostnými excesy se otevřeně přizná ke svým prohřeškům, neboť tím řeší své napětí nebo deprese, bulimik se pokouší projít všemi druhy opatření ve snaze skrýt svůj návyk.[1]

Existuje zde jakási dynamičnost, jež je společná u všech stupňů emočních poruch stravování. Může se týkat třeba i jen dočasného řešení stresu z okolního prostředí nebo nesnesitelného znepokojení ze samoty. V každém případě ale chuť na jídlo nabízí únik a musí být ukojena, i když se nejedná o skutečný hlad.

Bohužel ale jídla, která mají uspokojit takové chutě, obvykle bývají velmi nezdravá.

Rady jak zvládat emoční poruchy stravování

1. Caroline Zwick doporučuje rozeznat a ovládnout své stresory. Technikou, kterou k tomu doporučuje, je sepsat si je na papír. To vás postaví do pozice, kdy se od nich můžete oddělit a uvidět je. Může se jednat o faktory související se zaměstnáním, financemi, rodinou nebo s vašimi vztahy.[2]

Tyto stresory ale mohou být i čistě vnitřní. Zklamání z domnělé nedokonalosti nebo z neschopnosti najít duševně spřízněného člověka či nalézt svůj smysl života vás mohou užírat natolik, že vám nedají v noci spát a proto chodíte do kuchyně, abyste si dali třeba kopeček zmrzliny.

2. Zastavujte se a přemýšlejte ještě předtím, než sáhnete po svých chipsech, sušenkách nebo zmrzlině. Skutečně jsou vám zapotřebí? Nebo vám ta nevýživná potravina má jen posloužit k uspokojení, odměně nebo k potěšení?[3]

Příležitostné prohřešky v podobě těchto nadbytečných pochoutek nejsou velkým problémem a není důvodu se za ně trestat. Dobře si ale všímejte, jak se po nich cítíte. Mohlo by vás to třeba odradit od toho, abyste nepropadli do kruhu návykové emoční závislosti.[3a]

3. Přijměte nelehký úkol a vyhýbejte se průmyslově zpracovaným potravinám - včetně těch, které prodávají ve zdravé výživě. Řiďte se zásadou Jacka Lalanneho: „Nejíst nic, co je v obalu.“ Místo toho se zaměřte na přírodní potraviny a dávejte přednost těm organicky pěstovaným. Ovoce a ořechy jsou tím nejzdravějším řešením. Možná, že stále ještě jíte příležitostně. Úpravou jídelníčku ale určitě získáte i lepší kontrolu na svými stravovacími návyky.

Také byste se měli vyhýbat ochucovadlům jako je glutamát sodný (MSG), které vás stimulují k tomu, abyste jedli nezdravě nebo aspartamu, jenž ohrožuje zdraví vaší nervové soustavy. A když už si musíte koupit nějakou zpracovanou potravinu, vezměte si s sebou čtecí brýle, nasaďte si je a pozorně si přečtěte informace o složení, zda ve výrobku nejsou žádná ochucovadla.[4]

V balených potravinách bývá mnoho „Trojských koní“, přestože je nakupujete ve zdravé výživě.

4. Vyhýbejte se nutkavé konzumaci jídel, pokud se zabýváte jinou činností. Tomu se říká bezmyšlenková konzumace. Sledování televize nebo filmu s přežvykování nebo ruční práce a přitom si občas do něčeho kousnout, jsou nezdravé návyky a bývají to počáteční faktory poruch stravování. Když jíte, plně se tomu věnujte, dávejte si na čas a prožívejte to potěšení.

5. Zdržte se konzumace jídla, pokud tím chcete řešit svůj stres nebo neštěstí. Jestliže máte třeba rádi hudbu, ponořte se úplně do jejích tónů. Jiné zase utiší procházka v přírodě. Také jóga napomáhá k vytvoření zdravého životního stylu, ve kterém se propojí stravování se cvičením.

6. Existuje také zajímavé krátké cvičení, které vás zklidní a napomůže k vašemu soustředění. Můžete je provádět v podstatě kdekoliv a kdykoliv. Nazývá se střídavé nosní dýchání. Je velmi jednoduché k naučení - stačí si jednou prohlédnout video na odkazu.[5]


Odkazované zdroje:
[1] http://www.helpguide.org/mental/bulimia_signs_symptoms_causes_treatment.htm
[2] http://www.mindbodygreen.com/0-10137/are-you-a-stress-eater.html
[3] http://www.self.com/fooddiet/2010/12/stop-stress-eating
[3a] http://www.mindbodygreen.com/0-3138/5-Tools-to-Stop-Emotional-Eating.html
[4] http://www.elephantjournal.com/2013/04/sneaky-names-for-msg-check-your-labels/
[5] http://www.artofliving.org/yoga-breathing-techniques/alternate-nostril-breathing-nadi-shodhan




(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/041260_emotional_eating_bulimia_nervosa_comfort_food.html)