11. Tři velká jídla denně jsou ve skutečnosti zdravější než mnoho menších jídel

20.04.2013 10:59

David Gutierrez

Ze studie, provedené vědci z univerzity v Missouri a publikované v magazínu The Obesity vyplývá, že pro lidi potýkající se s nadváhou by mohlo být nejzdravější volbou jíst jen tři větší jídla za den.

Protože se četnost obezity v USA od roku 1980 zdvojnásobila a stále roste, věnují se vědci v oblasti medicíny neustálému pátrání po způsobech, jak by lidé mohli udržovat svou váhu na optimálních hodnotách. Obezita má totiž významnou souvislost se zvýšením rizika kardiovaskulárních chorob, diabetu 2.typu, různých druhů rakoviny nebo s předčasným úmrtím. Kromě toho také souvisí s oslabením poznávacích schopností a s demencí, včetně Alzheimerovy choroby. V USA je dnes jako obézní klasifikována více než jedna třetina obyvatel.

Avšak nejpopulárnější stravovací doporučení - přestože bývá tak propagováno zdravotníky - nebylo dosud řádně vědecky ověřeno s ohledem na správnost nebo svou aplikovatelnost u lidí, kteří jsou již obézní.

„Jak masmédia tak i mnozí poskytovatelé zdravotní péče často hájí doporučení jíst více menších porcí jídla v průběhu celého dne,“ konstatuje vedoucí autor studie Tim Heden. „Když jsme ale prozkoumali dostupnou literaturu, nenašli jsme nijak mnoho studií, které by zkoumaly nebo přímo podporovaly toto populární doporučení. Tento nedostatek pramenů nás dovedl k naší studii, jež patří k prvním, která zkoumá, jak denní počet jídel ovlivňuje za celý den využívání inzulínu a hladiny tuku v krvi u obézních žen.“

Méně jídel znamená méně tuku a nižší riziko nemocí

Vědci sledovali osm obézních žen ve dvou dnech. Při první návštěvě byly ženám dány instrukce, podle kterých měly zkonzumovat tři dávky tekutých jídel, každé mělo obsahovat 500 kalorií. Při druhé návštěvě jim bylo předepsáno konzumovat šest dávek po 250 kaloriích. V obou kontrolních dnech vědci ženám měřili každých 30 minut hladinu jejich krevního cukru. Zjistili, že hladiny cukru byly u těchto žen významně nižší při režimu tří jídel za den.


„Tyto naše závěry by možná mohly být oporou pro nová stravovací doporučení, která bývají dávána hlavně obézním ženám,“ řekl Tim Heden.

„Naše výsledky naznačují, že hlavně v případě obézních žen může být konzumace větších porcí jídel jen třikrát za den z pohledu jejich metabolizmu mnohem přínosnější, než větší počet malých porcí,“ konstatoval Tim Heden. „Větší porce jídel konzumovaných méně často snižuje hladinu tuku v krvi. Z dlouhodobějšího pohledu tento způsob stravování může ženám trvale snížit tuk v krvi a tím snížit i jejich rizika vzniku srdečních onemocnění.“

Přestože tyto výsledky bude potřeba ještě replikovat a potvrdit pro jejich aplikovatelnost v reálném životě, spoluautor studie Jill Kanaley poznamenává, že už teď je možné vyvozovat logický závěr: konzumace většího počtu malých porcí jídel není rozumná ani tehdy, když se neprojeví žádnými fyziologickými účinky.

„Při větším počtu porcí jídel v průběhu dne musíte být opatrní,“ upozornil Jill Kanaley. „Jestliže se budete stravovat tímto způsobem, projeví se u vás zvýšené sklony k přejídání nebo k nezdravým stravovacím návykům a budete náchylnější ke škodlivé stravě.“

„Někteří lidé velmi usilují o to, aby jedli jen zdravé svačiny, většina lidí ale o to příliš nedbá a končí tím, že jejich příjem kalorií je příliš vysoký. Čím častěji usednete k jídlu, tím více kalorií také pravděpodobně sníte.“


Další zdroje:
http://www.sciencedaily.com/releases/2012/12/121206131832.htm
http://www.naturalnews.com/037044_obesity_cognitive_decline_Alzheimers.html
http://www.naturalnews.com/031857_obesity_junk_food.html
http://www.naturalnews.com/037892_overweight_obesity_cancer_risk.html



 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/038264_meals_healthy_weight_disease_risk.html)