2. Dlouhověkost: Zkuste 'Sílu 9'

20.04.2013 09:44

Sarah Baldauf

Na základě výzkumů o nejstarších a nejzdravějších lidech vybírá Dan Buettner, autor nejnovější knížky Modrá zóna: lekce pro delší život od lidí, kteří se dožili nejvyššího věku (The Blue Zone: Lessons for Living Longer From the People Who've Lived the Longest) důležité zvyklosti, které jsou u nich typické a dává devět rad, které vám mohou prodloužit vaše léta spokojeného života.

1) Pěstujte přirozený pohyb - buďte aktivní, aniž byste se na to příliš zaměřovali. Necvičte jen proto, abyste cvičili; určete si aktivity, které máte rádi a věnujte jim část svého dne. Pár rad Dana Buettnera:

• Zbavte se dálkových ovládání, automatického otevírání garáže, pojízdné sekačky na trávu; investujte peníze do kola, koštěte, hrábí a lopaty na sníh.

• Radujte se z aktivního pohybu, který se vám líbí - místo autem například jezděte co nejvíc na kole.

• Procházejte se - téměř všichni století lidé, které Dan potkal, dělali procházky každý den.

• Starejte se o zahradu - to vyžaduje pohybovou aktivitu nízké intenzity s velkým rozsahem pohybu.

2) Snižte kalorický příjem o 20 procent. "Hara hachi bi" - to je heslo, které si připomínají lidé na Okinawě, aby se zastavili v jídle, jakmile mají žaludek zaplněný z 80%

• Servírujte si jídlo sami, dejte z něj část bokem, až pak jezte.

• Používejte menší nádoby na jídlo; zbavte se velkých talířů, mís a sklenic.

• Jezte pozorně zatímco sedíte - nikoliv v autě nebo vestoje před chladničkou.

3) Zaměřte se více na rostlinnou stravu - vyhýbejte se masu a zpracovaným potravinám. Není potřeba stát se vegetariány ale zaměřit se více na ovoce a bezmasou stravu.

• Používejte fazole nebo tofu jako základ svých jídel.

• Denně snězte malou hrst ořechů (cca 50g).

4) Pijte umírněně červené víno - hrozny života. Mějte ho stále při ruce.

• Dovolte si „šťastnou hodinku“ ve svém životě.

• Denní příjem by měl být v jedné nebo dvou dávkách.

5) Snažte se vidět celek - stanovit si svůj záměr. Proč ráno vstáváte?

• Napište si své osobní poslání.

• Věnujte se něčemu novému - naučte se nový jazyk nebo hře na hudební nástroj.

6) Zařaďte nižší rychlost - najděte si čas na uvolnění stresu. Možná byste si jej mohli skutečně naplánovat do svého denního rozvrhu - relaxace je klíčová.

• Zabraňte stresu s důvodu spěchání - vyrazte např. o 15 minut dříve.

• Vyhýbejte se hluku, omezujte čas strávený u televize, počítače, rádia.

7) Sdružujte se - vyhledávejte duchovní společenství. Využívejte připravená týdenní setkání k sebereflexi nebo meditaci.

• Prohlubte svou oddanost k duchovnímu společenství.

• Poohlédněte se i po některé nové tradici.

8) Dejte si své milované na první místo - udělejte si z rodiny nejvyšší prioritu. Obdivujte své blízké a udělejte si na ně čas.

• Založte rodinné rituály.

• Vytvořte si rodinnou svatyni nebo jakékoliv místo pro obrázky členů rodiny a pro památky, které ukazují vaši propojenost.

• Zvažte, zda by život v menším domku nemohl posílit soudržnost.

9) Zvolte si správný klub - obklopte se lidmi, kteří uznávají hodnoty preferované v modrých zónách. Scházejte se pravidelně s lidmi podobných názorů, kterým důvěřujete.

• Objevte svůj vnitřní kruh.

• Buďte příjemní!


 

(Přeloženo z http://www.usnews.com/articles/health/living-well-usn/2008/03/25/longevity-101-try-the-power-9.html)