4. Přibývání na váze ve středním věku a vliv rezistence na inzulín

20.04.2013 10:13

Fleur Hupston

Mnoho lidí, kteří nikdy neměli problém s nadváhou, náhle ve středním věku zjistí, že se jim na břiše nahromadil přebytečný tuk. Kolem padesátky je pak mnohem těžší se zbavovat tohoto tuku, než tomu bývá u mladších jedinců. V tomto článku si připomeneme, proč se to stává a co se proti tomu dá dělat.

S postupujícím věkem se u člověka vytrácí svalová hmota – obzvláště pokud se nevěnuje žádné tělesné aktivitě. Jeho metabolismus se zpomaluje a svůj podíl na tom mívá podřadná strava a neefektivní cvičební programy. Je mnoho hormonů, které ovlivňují to, že někteří lidé si v těle ukládají více tuku než ostatní. Jedním z nejvýznamnějších hormonů, které mají spojitost s udržováním optimální váhy, je inzulín.

Co znamená rezistence na inzulín?

Podle osvěty, šířené Institutem pro léčebnou výživu (the Medical Nutritional Institute), potřebuje každá tělesná buňka dostávat glukózu, aby byly uspokojeny její požadavky na přísun energie. Glukóza ale nedokáže prostupovat vnější buněčnou membránou bez asistence inzulínu; ten tu vlastně hraje roli hlídače u brány, otevírajícího „dveře“, aby se ke glukóze uvolnil přístup.

Inzulín také stimuluje tělo, aby měnilo glukózu na tuk a pak pomáhá blokovat tento tuk, aby se neuvolňoval z buněk. Jinými slovy, mění všechnu nadbytečnou energii jedince na tuk a ten ukládá jinde v podobě tukových buněk. Jakmile je tuk takto bezpečně uložen, inzulín je jeho strážcem a blokuje jeho uvolňování z tukových buněk.

Jak bojovat s rezistencí na inzulín

Omezujte příjem uhlovodanů, obzvláště pokud máte sedavý způsob života. Obzvláště důležitým bývá vyhýbat se rafinovaným uhlovodanům, jako je například bílá mouka, cukr nebo zpracované nevýživné potraviny. Nejezte taková jídla hlavně pozdě večer. Zaměřte se na vyšší příjem proteinů a co největšího množství čerstvé syrové zeleniny.

Pijte hodně zeleného čaje a čisté vody, abyste posílili svůj tělesný metabolismus. Výzkumy ukazují, že látky ECGC v zeleném čaji dokáží posilovat spalování tuků a přináší i mnoho dalších léčivých účinků.

Cvičením se zvyšuje senzitivita na inzulín, takže inzulín vyprodukovaný v těle pak bývá mnohem účinnější. To mívá ten důsledek, že člověk spotřebuje ke stejnému výkonu méně vnějších zdrojů energie. Vyšší senzitivitou se rovněž snižuje produkce inzulínu a jeho hladina proto může klesat.

Silové cvičení, jako je např. zvedání činek, stimuluje také uvolňování růstových hormonů, které jsou jednou z nejúčinnějších substancí pro spalování tělesného tuku. Vyzkoušejte si, jak každodenní 30-minutové namáhavé cvičení ovlivní vaši váhu i rezistenci na inzulín. Takové cvičení navíc dokáže snižovat negativní účinky stresu.

Jestliže se člověk stará o svou váhu a má podezření, že právě rezistence na inzulín může být součástí jeho potíží, měl by vyhledat naturopatického nebo homeopatického léčitele, aby společně sestavili nový stravovací plán.


 


Zdroje:
http://www.naturalnews.com/029186_antioxidants_insulin_resistance.html
http://www.mohrresults.com/dr-chris-mohr-weight-loss/green-tea-fat-loss/
http://www.health.harvard.edu/newsweek/Abdominal-fat-and-what-to-do-about-it.htm


 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/030650_insulin_resistance_weight_gain.html)