5. Braňte se proti nachlazení a chřipce tím, že omezíte cukr a zvýšíte příjem dvou přirozených vitamínů

19.04.2013 21:33

John Phillip

Když tělu dáte příležitost, projeví se pak jeho ohromující schopnost překonávat mnoho nemocí, ke kterým patří i tak častá nachlazení nebo chřipky. Pokud dodáme našemu imunitnímu systému nezbytné nástroje, aby mohl bojovat s bakteriemi nebo viry, pak přirozeným výsledkem bude vždy pevné zdraví. Běžné zpracované potraviny bývají chudé na výživné složky, potřebné k posilování imunitního systému a my se pak stáváme magnetem pro mnoho volně cirkulujících patogenů, které každoročně způsobují utrpení miliónům lidí. Správné stravování s výživovými doplňky k povzbuzení imunitního systému pomůže vám i vaší rodině k prevenci nachlazení i chřipky tím, že posílí vaše vrozené imunitní odezvy.

Abyste posílili svou imunitu, jezte přírodní stravu a vyhýbejte se cukru
Způsob vašeho stravování je tím nejdůležitějším procesem, který je svázán s vaším životním stylem, máte jej pod kontrolou a může významně pomáhat vašemu imunitnímu systému. Jednoduše vyjádřeno, je to hlavně cukr, který oslabuje imunitní systém, protože blokuje činnost bílých krevních buněk a ty pak nedokáží pohlcovat bakteriální nebo virové nájezdníky.

Výsledky studie, publikované v magazínu the American Journal of Clinical Nutrition (AJCN), demonstrují, že např. množství cukru, obsažené ve dvou sklenicích slazené limonády, oslabuje imunitní reakce až o 50% po dobu až 5 hodin po vypití. Naproti tomu strava, obsahující komplexní uhlovodany, nemívá žádné oslabující účinky na imunitu a vyšší podíl čerstvé zeleniny, ořechů nebo semínek tvoří stavební kameny, potřebné k ochraně zdraví.

Vitamín D aktivuje T-buňky
Znalí jedinci, kteří si udržují optimální hladinu vitamínu D v krvi, mají k dispozici tu nejúčinnější obranu proti nachlazením a chřipce. V časopisu the Nature Immunology lze najít detaily o synergickém projevu mezi sluněním a stavem T-buněk, které zajišťují funkčnost imunitního systému. Ukázalo se, že je to právě vitamín D, který je aktivačním klíčem pro stimulaci T-buněk, aby mohly působit už v okamžiku detekce útočících patogenů.

Doslova každá buňka našeho těla je vybavena receptorem vitamínu D a bývá jím dostatečně zásobena pouze tehdy, pokud jej v krvi cirkuluje dostatečné množství. Nedostatek této důležité složky vytváří podmínky pro napadení buňky cizími vetřelci. Jedna z dalších studií, zveřejněná v AJCN, doložila, jak vitamín D při prevenci proti chřipce daleko převyšuje účinkování vakcín. Pro optimální ochranu si musíte zajistit jeho hladinu v krvi na hodnotách mezi 50 až 70 ng/ml.

Vitamín C připravuje T-buňky k akci
Ukázalo se, že vitamín C zvyšuje počty bílých krvinek a stimuluje produkci interferonů. Tyto zajišťují zesilování obalů buněk a tím zvyšují jejich odolnost proti vnikání virů. Výzkum publikovaný v časopise the Journal of Immunology objasňuje, proč je potřebné si zajistit denně až 500 miligramů vitamínu C a pro aktivaci produkce interferonů při virovém napadení je potřeba si zajistit každou hodinu jeho příjem v množství až 100 miligramů.

Důležitost silného imunitního systému by neměla být podceňována. Prvním krokem pro posílení vaší první obranné linie by mělo být vyloučení cukru a zpracovaných uhlovodanů s vaší stravy. Dále je pak potřeba si zajistit příjem přírodních komponent včetně vitamínů C a D, které prokázaly svou účinnost při ochraně před běžnými viry, vyvolávajícími nachlazení nebo chřipku.

Další odkazy:
http://www.ajcn.org/content/26/11/1180.abstract
http://www.ars.usda.gov/is/AR/archive/jul10/immunity0710.htm
http://www.ajcn.org/content/91/5/1255.abstract

http://www.nature.com/ni/journal/v11/n4/abs/ni.1851.html
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19581626


 

(Přeloženo z http://www.naturalnews.com/030676_sugar_colds.html)


 

Poznámka k překladu:

autor v originálním článku doporučuje 10x vyšší dávky vitamínu C při ohrožení nachlazením. To se mi nezdálo a prostudoval jsem několik dalších zdrojů. Např na wikipedii jsem se utvrdil ve svých pochybnostech: denní doporučená dávka vitamínu C je 70 mg a jeho megadávky mohou být při delším užívání dokonce škodlivé (po vysazení nastává jev nazývaný antioxidačí paradox). Do svého překladu jsem tedy uvedl dávky, které by neměly být nebezpečné.