2. Šest jednoduchcých věcí, které můžete udělat pro své zdraví

13.11.2010 21:29

Timothy B. McCall, M.D.

Všichni jsme už někdy slyšeli rady pro lepší zdraví. Máme se více věnovat pohybu, nekouřit, jíst méně červené maso a více ovoce a zeleniny. Studie však i nadále ukazují, že lidé to nedělají. Celá naše společnost se stává stále víc obéznější a sedavější.

Já mám dojem, že problém spočívá hlavně v tom, že od lidí žádáme příliš mnoho - hlavně když přihlédneme k tomu, jak jsou mnozí zaneprázdněn. A tak se pro tentokrát zmíním jen o několika jednoduchých věcech, kterým se můžete věnovat, abyste žili o něco zdravěji.

  1. Doplňte si ovoce k vaším ranním cereáliím. Pravidelní čtenáři mých příspěvků už vědí, že nejsem proti nízkým dávkám antioxidantů (a sám je také užívám), ale že zároveň pokládám popisy jejich přínosů za hodně nadhodnocené. Jsem ale velkým zastáncem konzumace zeleniny a ovoce, které jsou bohaté na přírodní antioxidanty a na další prospěšné fytochemické složky. Jak jich získat více? Jednou z cest je přidat kusy ovoce do misky s cereáliemi nebo k pečivu, které jíte ráno. Já si například v létě přidávám půlku banánu, půlku broskve a hrst borůvek k rozdrcené pšenici.

  2. Nevyhýbejte se schodům. Není vždy snadné si najít během týdne čas pro tři nebo čtyři půlhodiny cvičení aerobiku, která doporučují odborníci. Poslední výsledky však dokládají, že i kratší časové úseky cvičení zařazené do každodenního života by mohly mít stejné přínosy. A tak vyjděte do schodů, místo abyste se vezli výtahem, odložte golfový vozík a noste si sami svou výstroj nebo zaparkujte své auto o něco dále a dojděte zbývající vzdálenost pěšky.

  3. Pijte méně kávy a více čaje. Příliš mnoho kávy a dalších kofeinových nápojů mohou způsobit problémy se žaludečními vředy, úzkost a nespavost. Čaj rovněž obsahuje kofein, avšak v menší míře než káva. Navíc černý čaj a obzvlášť zelený čaj obsahují přírodní antioxidanty, které mohou pomoci omezit záněty nebo posloužit jako prevence proti nádorům a srdečním chorobám.

  4. Vypínejte televizi. Lidé mají sklony se uchylovat k televizi, když se cítí znudění, osamocení nebo v depresi. Studie však dokazují, že sledování televize ve skutečnosti ještě zhoršuje tyto negativní pocity. Protože je televize také důležitým médiem pro marketing, diváci si nechávají namlouvat, že potřebují nakupovat více věcí, aby byli šťastní. Pokud přece jen najdete pár pořadů, které chcete sledovat, zvažte, zda by nebylo vhodné před přijímač umístit posilovací přístroj nebo si připravit namáhavější práci. Tímto způsobem alespoň dokážete dobře využít čas.

  5. Nahrazujte maso sójovými produkty. Obzvláště červené maso mívá vysoký obsah tuku a přispívá ke vzniku mnoha nemocí, počínaje srdečními potížemi až ke střevním nádorům. Jeho náhrada za sojové výrobky jako tofu nebo tempeh je určitě zdravější, ale vyžaduje poněkud vyšší pracnost při vaření a ne každý je ochoten přijmout jinou chuť. Pro ty, kteří nemají dost času nebo energie, je však k dispozici velká řada potravinových náhrad. Obchody se zdravou výživou a i mnoho supermarketů nabízí sortiment jako např. hot-dogy, hamburgery a párky, které jsou vyrobené ze sójového proteinu. (Mou oblíbenou náhražkou hamburgeru je Boca Burger.)

  6. Smějte se tomu. Smysl pro humor nejenže činí život radostnějším, ale je také dobrý pro vás. Norman Cousins ve své knížce Anatomy of An Illness popisuje, jak mu "terapie smíchem" umožnila překonat oslabující autoimunitní onemocnění. Poslední studie dokládají, že smysl pro humor zřejmě pomáhá proti nemocem srdce. Navrhuji proto číst zábavnou knížku nebo si půjčit film z produkce Marx Brothers - či cokoliv jiného, co vás rozesměje.


(Přeloženo z www.drmccall.com)